Mutiara Kata

Kamu apa yg keluar dari mulutmu. Nilai dan kualiti boleh diketahui dari bahasa yg keluar dari mulut. Kalau ia BERIMAN & BERILMU, maka yang keluar HIKMAH, SOPAN, MULIA, BAHASA TERSUSUN, SEJUK, MENYEDARKAN, Kalau lemah Iman & ilmu maka yg keluar DUSTA, GOSIP, HUJATAN dan sebagainya. Disebut BERTAQWA kerana LISANNYA MULIA (QS70:71).."Siapa yg beriman kpd ALLAH & Hari Akhirat,hendaklah berkata baik,benar,jujur,sopan kalau tidak DIAM."(Hadis) ---disampaikan oleh (Ustaz Arifin Ilham)
Orang yang beriman sentiasa cuba melindungi aib seseorang dan menasihatinya, manakala orang yang 'fajir' atau fasiq itu sentiasa suka mencari keaiban, kelemahan orang lain & menyebarkannya secara terbuka.
-- Facebook Uztaz Zaharuddin

Followers

Saturday, June 16, 2012

Satu Perbandingan Buat Renungan





Dari Al-Mustaurid bin Syaddad r.a, katanya Rasulullah S.A.W bersabda :

“Tidaklah dunia ini kalau dibandingkan dengan akhirat, melainkan seperti sesuatu yang seorang di antara kamu semua memasukkan jarinya dalam air lautan, maka cubalah lihat dengan apa ia kembali – yakni, seberapa banyak air yang melekat di jarinya itu. Jadi dunia itu sangat kecil nilainya dan hanya seperti air yang melekat di jari tadi” (Hadis Riwayat Muslim)

Firman Allah swt maksudnya:

“Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di ahirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu”. (Surah Al-Hadiid: ayat 20)

Rasulullah bersabda yang maksudnya;

“Siapa yang menjadikan akhirat sebagai pusat perhatiannya, nescaya Allah s.w.t akan membuatnya merasa kaya dalam hatinya,segala urusannya menjadi teratur dan dunia datang kepadanya tanpa perlu mengejarnya. Sementara siapa yang menjadikan dunia sebagai pusat perhatiannya, nescaya Allah s.w.t akan menjadikan kefakiran berada di depan matanya,segala urusannya menjadi kacau dan kepadanya dunia datang sekadar yang telah ditakdirkan baginya” – (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...